• Marianne Tobro

Appi, miks ta nii vara ärkab???

Kodulehe sisu ei ole lubatud avalikustada, levitada või kasutada mistahes muul viisil ja kohas ilma Malviine OÜ kirjaliku loata.

*mõtle siia väsinud näoga nutusmail*


Kell 4 on alles öö. Kell 5 on ka öö. Kell 6 on ka öö. Kell 7 on ülivara hommik, aga normaalne oleks siis ka veel magada saada. Kui mul lapsi veel polnud, siis mul polnud mingit probleemi magada nädalavahetusel kella kolmeni. Kui sa oled nagu mina (normaalne inimene, kes armastab magada) ja sul on laps nagu minu esimene (vihkab magamist, eriti seda kõige magusamat hommikust und), siis on see postitus sulle. Pea vastu.




Peamised põhjused, miks beebi hommikuti liiga vara ärkab


Üleväsinult magama jäämine või liiga hiline ööunne mineku aeg


Praktika ütleb, et pigem aitab lapsel kauem magada tema VAREM magama panemine, mitte hiljem. Melatoniini tase (hormoon, mis teeb inimest uniseks ja parandab unekvaliteeti), hakkab vastu hommikut alanema. Kortisool (mis teeb erksaks ja paneb tegutsema) hakkab vastu hommikut tõusma. Suure väsimuse puhul on kortisooli tase kõrgem ja laps erksam ning tõenäoliselt see segabki tal hommikul pikemalt magamist hoolimata sellest, et ta tegelt väga und vajaks. Kui laps on kauem maganud (ja rohkem puhanud) selleks varahommikuseks ajaks kui melatoniin vähenema ja kortisool tõusma hakkab, siis on tal ilmselt ka kergem edasi magada, sest kortisool pole nii kõrge kui ta üleväsimuse puhul oleks.


Esimene päevauni algab liiga vara


Seotud nii eelneva kui ka järgneva punktiga. Kui nüüd laps ärkabki üles ja loob omale harjumuse, et on aeg söömiseks ning väikseks mänguks, siis talle võib tunduda, et nii käibki. Tema kompenseerib väsimust ja pikendab oma ööund varsti saabuva "esimese" päevauinakuga (ja talle on see ok), kuid mis see vaene ema siis tegema peab. Mõnikord kipub see veel nii minema, et laps hakkab ärkamist ja esimest und aina rohkem öö poole liigutama ning nii võibki üsna lihtsalt kella seitsmene ärkamine liikuda kuue peale, sealt viie peale jne.


Mingi segaja ajab üles


See sama esimene punkt ja teadmine, et vastu hommikut ongi uni kergem + näiteks atoopilise dermatiidi sügelus, silma paistev päike, märg mähe vms. Vastu hommikut langeb ka lapse kehatemperatuur ja nii mõnigi kord võib lapsel lihtsalt külm hakata isegi, kui ta õhtul jääb magama täiesti piisava kehakattega.


Päevarütm on sassis


Näiteks olukord, kus esimene päevauni on kõige pikem uinak päeva jooksul. Laps arvab (ja tema keha saab signaali), et see on päeva keskpunkt ning hommikune ärkamine hakkab liikuma varasemaks. Eriti hull une tohuvapohu läheb käima siis, kui ta keha ka õhtul nagu hakkaks nõudma ülivarast unne minekut, aga ta seda ei saa (või ei suuda ta unne jääda), üleväsimus tekib juba ülivara, kortisooli tase tõuseb, mille tõttu normaalseks ööune ajaks on ta juba pöörane, tal on üli raske magama jääda, võib-olla ta veel seetõttu tükk aega sipleb ka, mistõttu üleväsimus ainult suureneb. See ei ole üldse lõbus.


Lapsed ongi loomult lõokesed


Paraku hommikuse une juures tuleb arvestada seda, et lapsed oma loomult ongi varased ärkajad. See on nende keharütmi sisse kirjutatud. Keharütmi all ma mõtlen sisemist kella ja hormoonide tööd, mis reguleerivad aktiivsust ja unevalmidust. Need pole asjad, mida saab muuta mõne unenipi, rohkemate tekkide või pimendava ruloo abil. Kuigi minu jaoks on kell 6-7 täiesti öö alles, siis suurema osa laste jaoks on hommik käes ja aeg ärkamiseks ning sellest kellaajast saada hilisemaks lapse und, kelle jaoks on see normaalne, on noh... Mitte just väga mõistlik koht, kuhu oma energiat panna. See on umbes sama nagu võidelda sellega, et su juuksed on lokkis või sirged. Sa võid ju möllata sirgendaja või lokitangidega ja üheks päevaks on juuksed teistmoodi, aga lõpuks on inimene ikka selline nagu on.


Kas sinu laps on ka ülivarajane ärkaja? Mis on aidanud? Mis mitte? Tule jaga kogemust küla grupis!

TAHAD BEEBI JA VÄIKELAPSE UNE KOHTA TEADA VEEL ROHKEM?

SAA TEAVITUSI UUTEST MATERJALIDEST

Kellelegi ei meeldi spämm. Püüan saata kasulikku ja asjalikku sisu ning soovi korral saad end igal ajal listist kustutada.

AVASTA UUT UNE INFOT MINU SOTSIAALMEEDIAST

©Malviine OÜ - Kõik õigused kaitstud 2020

Kodulehekülje sisu ei ole lubatud avalikustada, levitada või kasutada mistahes muul viisil ja kohas ilma Malviine OÜ kirjaliku loata. Avalikustamisel peab säilima viide info algallikale va juhul kui ei ole kokkulepitud teisiti. Veebilehe sisu võib printida vaid isiklikuks kasutamiseks.

Marianne_edited.png