• Marianne Tobro

Ära mõtle positiivselt

Kas sa teadsid, et positiivselt mõtlemine või positiivsele mõtlemisele suunamine võib olla vaimsele tervisele väga kahjulik? Miks? Millal muutub positiivsus kahjulikuks?


Toksiline positiivsus


Toksiline positiivsus on kahjulik, sest see annab inimesele märguande, et tema või tema mure ei ole oluline, ta ei saa hakkama (nii hästi kui teised) või temaga on midagi valesti. Toksiline positiivsus teeb enesetunde paremaks ainult ütlejal ja jätab võltsi mulje nagu ta oleks aidanud või toetanud kuigi tegelikult teine inimene tunneb end veel halvemini, sest lisaks sellele, et tal enne oli mure ja sellega seonduvad negatiivsed emotsioonid, siis nüüd on talle öeldud ka, et tema või tema mure pole ok ja ta on oma murega üksi. "See on vale/su enda süü, et sa nii tunned ja mind ei huvita, et sul on raske."


Milline näeb välja toksiline positiivsus? (Mida mitte öelda)

  • Küll läheb varsti mööda.

  • Ole lihtsalt positiivne.

  • Ära ole pidevalt nii negatiivne.

  • Mõtle häid mõtteid.

  • Alati võiks hullem olla.

  • Vähemalt... (sul on juba üks laps/ei läinud veel hullemini)

  • Otsi rasketes olukordades alati midagi head.

  • Iga halb asi on millegi jaoks hea.

  • Minul oli samamoodi ja ma lihtsalt võtsin end kokku.


Miks nii tehakse?


(Empaatia)väsimus ehk oma tass on tühi


Raske on teisele inimesele toeks olla ja tema muredesse süveneda, kui parasjagu isegi raskustes oled. See on tegelikult väga vajalik enesekaitsereaktsioon teiste inimeste muresid mitte hinge võtta, kui sul pole piisavalt energiat, et enda omadegagi toime tulla. Enda energiat ja ruumi on väga okei kaitsta, aga ka seda on võimalik teha ilma teist kahjustamata ja talle liiga tegemata. Ütle näiteks: "Anna andeks, ma ei jaksa täna hea kuulaja olla."


Tunnustuse ja oskuste puudus


Raske on kellelegi teisele pakkuda kaastunnet, kui ise pole sellist kaastunnet kogenud. Kui ise tahaksid nii väga, et keegi märkaks ka seda, milliste raskustega sina oled toime tulnud ja teeks natuke pai. Kerged on tulema võrdlused, et aga mina küll sain hakkama. Või kui suhtlemisoskus polegi eriti hea ja ei oska midagi paremat öelda ning kasutad väljendeid, mida lihtsalt kuulnud oled. Õnneks on suhtlemisoskus õpitav.


Kuidas päriselt toetada?


Sinu ülesanne ei ole teise inimese probleemi ära lahendada, vaid talle märku anda, et teda on kuuldud, tema murest aru saadud ja ta ei ole üksi. Eesmärk on olla kontaktis teise inimesega sügavamal tasandil. Selleks on oluline aru saada, et:


Kui ta ütleb, et tal on raske, siis tal ongi raske.


Tema nägemus olukorrast on tõde. Keegi teine ei saa öelda, mis on tema jaoks raske ja mis mitte. Uppumine 30 sentimeetrisesse lompi on samasugune uppumine nagu 3 meetrisesse veekogusse. Sinu nägemus või hinnang tema olukorrale ei ole oluline.


Sa ei pea probleemi lahendama.


Enamasti ei olegi võimalik teise inimese kurbust ära lahendada. Oluline on kontakt, kuulamine, temaga seal samas kohas olemine.


PARIM video sellest, et mis on empaatia. Ma vaatan seda ikka ja jälle.


Ka rasketest teemadest rääkimine on oluline. Oma muredega üksi olla on veel raskem kui ta muidu oleks. Kuula oma lähedasi ja ära vaigista neid.





©Malviine OÜ - Kõik õigused kaitstud 2020

Kodulehekülje sisu ei ole lubatud avalikustada, levitada või kasutada mistahes muul viisil ja kohas ilma Malviine OÜ kirjaliku loata. Avalikustamisel peab säilima viide info algallikale va juhul kui ei ole kokkulepitud teisiti. Veebilehe sisu võib printida vaid isiklikuks kasutamiseks.

Marianne_edited.png